تبلیغات
خدمتگزاران ملت در شهرستان قدس

خدمتگزاران ملت در شهرستان قدس
جنبش وبلاگی حمایت از مدیران لایق و کاردان شهرستان قدس-شیفتگان خدمت  
قالب وبلاگ
ابر برچسب ها
«وَلَقَد أَرسَلنا مِن قَبلِكَ رُسُلًا إِلی قَومِهِم فَجاءوهُم بِالبَیِّناتِ فَانتَقَمنا مِنَ الَّذینَ أَجرَموا وَكانَ حَقًّا عَلَینا نَصرُ المُؤمِنینَ» و پیش از تو پیامبرانی را به سوی قومشان فرستادیم؛ آن‌ها با دلایل روشن به سراغ قوم خود رفتند، ولی (هنگامی كه اندرزها سودی نداد) از مجرمان انتقام گرفتیم (و مؤمنان را یاری كردیم)؛ و یاری مؤمنان، همواره حقی است بر عهده‌ی ما! (سوره‌ی روم آیه‌ی ۴۷)
 
«برای این‌كه ما ارزش ایمان را و نتیجه‌ی ایمان را بدانیم، لازم است از مژده‌ها و نویدهایی كه خدا به مؤمنین داده است، آگاهی پیدا كنیم، ببینیم خدای متعال برای مؤمن، در مقابل ایمانش و در مقابل عمل شایسته‌اش و انجام تعهداتش، متقابلاً چه چیزی را تعهد می‌كند.»۱ در فرهنگ قرآن، ایمان به خدا یك‌طرفه نیست. خداوند متعال در قبال ایمان آوردن بندگانش همیشه یكسری از ثواب‌ها و پاداش‌ها را در نظر گرفته است. قرآن كریم در برخی موارد این وعده‌های جزای الهی را به صورت حقی برعهده‌ی خداوند بیان می‌كند. اصطلاح «حقوق» و دو طرفه بودن آن، در روابط میان بندگان امری روشن و واضح است؛ یعنی هر یك از بندگان در قبال حقی كه بر دیگران دارند، متقابلاً دیگران هم نسبت به او حقی دارند كه باید رعایت نمایند و اگر حقی بخواهد یك‌طرفه باشد، شایسته‌ی خداوند و به خاطر قدرت و عدالت او است. با این حال خداوند از سر تفضل، حقوق میان خود و بندگانش را نیز دوطرفه قرار داده است، یعنی در قبال بندگی آن‌ها، جزای بهشت را قرار داده است.۲
شرایط تحقق نصرت الهی در بیان رهبر انقلاب را بشنوید:
* از مصادیق نصرت خداوند
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بیاناتشان در تاریخ ۱۳۹۲/۱۰/۱۹، به میدان آمدن مردم قم در روز ۱۹ دی سال ۱۳۵۶ را با استناد به قرآن، یكی از مصادیق نصرت خدا به مؤمنین برشمردند؛ زیرا این حادثه جزو مؤثرترین عوامل گسترش قیام مردمی بود كه منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی شد:
«حادثه‌ى ۱۹ [دىِ‌] قم، مظهر و نماد این آیه‌ى شریفه است: فَانتَقَمنا مِنَ الذینَ اَجرَموا وَ كانَ حَقًّا عَلَینا نَصرُ المُؤمِنین؛ در آیه‌ى قرآن، در سوره‌ى مباركه‌ى روم، به تعبیر خداوند متعال نصرت مؤمنین حقى است بر عهده‌ى خداوند؛ چند جا در قرآن كریم این تعبیر به كار رفته است -[مثل‌] عَلَیهِ حَقًّا فِى التَّوراةِ وَ الاِنجیلِ وَ القُرءان، و موارد دیگرى- و یكى این‌جا است كه می‌فرماید این حقى است بر عهده‌ى ما یعنى بر عهده‌ى ذات اقدس پروردگار عالَم كه مؤمنین را نصرت بدهیم. خب، این در چه شرایطى است؟ در چه شرایطى گفته‌اند كه مؤمنین نصرت پیدا می‌كنند؟ این در آن شرایطى است كه هیچ روزنه‌ى امیدى به حسب ظاهر وجود ندارد. ملاحظه كنید همین آیات را؛ آن وقتى است كه دشمنِ جبهه‌ى ایمان با قدرت ظاهرى و با سرپنجه‌هاى قوى در مقابل مؤمنین ایستاده است؛ یك مبارزه‌ى جبهه‌اىِ عظیمى به‌وجود آمده است؛ در یك چنین شرایطى می‌فرماید: وَ كانَ حَقًّا عَلَینا نَصرُ المُؤمِنین.»۳
ارى مؤمنان، همواره حقى است برعهده‌ی ما.

* ناامیدی از غیر خدا
این آیه هنگامی نازل شد كه مسلمانان در مكه بودند و قدرتی نداشتند و از پیروزی بر جبهه‌ی دشمنان ناامید بودند. در واقع این عنصر «ناامیدی از غیر خدا» خود نیز یكی از شروط نزول نصرت الهی است. تكیه بر امكانات مادی و سلاح در میدان مبارزه عنصر پیروزی نیست؛ جبهه‌ای پیروز میدان است كه به قدرتی تكیه كند كه فوق همه‌ی قدرت‌ها باشد. این مطلب در سوره‌ی یوسف آمده است: «رسولان از ایمان‌ آوردن قوم خود مأیوس شدند (و یا نزدیك بود مأیوس شوند) و مردم گمان كردند آن‌كس كه به پیغمبرشان گفته عذابى چنین و چنان دارند دروغشان گفته؛ در این موقع بود كه یارى ما انبیاء را دریافت.»۱۲

سؤالی كه پیش می‌آید این است كه نصرت خداوند كه به پیامبر و مؤمنین وعده داده چگونه است؟ خداوند به‌وسیله‌ی چه ابزارهایی نصرت می‌رساند؟ آیا درستی آن آزمایش و تجربه شده است؟ معنای نصرت الهی، یاری رساندن خداوند به مؤمنان در مقابله با دشمنان است كه به پیروزی نهایی مؤمنان خواهد انجامید. «خداى متعال به شما وعده داده است كه اگر دین او را و راه او را و هدف‌هاى الهى را یارى كنید، شما را یارى خواهد كرد.» «یارى خدا به معنى یارى تمام نیروهاى موجود در این طبیعت است؛ همه به كمك شما خواهند آمد.»۱۳ «هر كس براى خدا كار كند، خدا هم تمام امكانات و علم و قدرت خودش و سنت‌هاى آفرینش را در خدمت او قرار خواهد داد. ولینصرنّ اللَّه من ینصره۱۴»۱۵
قرآن كریم در چند مورد از واژه‌ی حق -به‌عنوان حقی كه بر خداوند واجب است- استفاده كرده است. وعده‌ی «نجات» و «نصرت» مؤمنین از این جمله‌اند: «حَقًّا عَلَیْنا نُنْجِ الْمُؤْمِنینَ»؛ بر ما حق است كه مؤمنان را رهایى بخشیم! و یا «كانَ حَقًّا عَلَیْنا نَصْرُ الْمُؤْمِنین»؛ یارى مؤمنان، همواره حقى است برعهده‌ی ما.

* وعده‌های تجربه‌شده
آیات نصرت الهی جزو بیشترین استنادهای قرآنی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در سخنانشان در دوران رهبری بوده است. به صحنه آوردن قرآن در زندگی، و تجربه‌ی عینی وعده‌های خداوند از مهم‌ترین تجربه‌های انقلاب است. «این‌ها آیات الهى است. ما همه‌ى این‌ها را قبول داشتیم؛ اما قبول داشتن، یك مسأله است؛ لمس كردن، یك مسأله‌ى دیگر است. ما حالا این آیات را لمس مى‌كنیم... تا این‌جا هرچه وعده‌ى الهى بود، درست بود و عمل شد. هرچه تحلیل بر اساس آیات محكمات قرآن بود، درست از آب درآمد و محقق شد. تا این‌جا ما به‌وضوح و عیان دیدیم كه یك ملت مؤمن و با خدا، وقتى همه‌ى دنیا هم در مقابل او قرار بگیرند، اگر بایستد و صبر كند، شكست نخواهد خورد؛ این را تجربه كردیم.»۱۶

نصرت الهی بر اساس آیات قرآنی همچنان‌كه درباره‌ی امت‌های گذشته جاری و ساری بوده است، امروز هم درباره‌ی هر ملتی كه در راه خدا حركت نمایند به وقوع خواهد پیوست. پیروزی انقلاب اسلامی، هشت سال جنگ تحمیلی و ایستادگی انقلاب در مقابل فشارهای دشمنان تا به امروز همگی از نمونه‌های كلان نصرت خداوند به ملت ایران بوده است. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار خود با مردم قم، با استناد به آیه‌ی ۴۷ سوره‌ی روم، نصرت خداوند را امری قطعی می‌دانند و با تبیین موقعیت ضعف مسلمانان صدر اسلام كه این آیه درباره‌ی آن‌ها نازل شده است، عنصر مشتركی كه در همه‌ی زمان‌ها موضع قدرت به مسلمانان می‌بخشد را بیان می‌كنند. «عامل پیروزى این است كه یك جماعتى -در یك مقیاس بزرگ، یك ملتى- ایمان درستى داشته باشد، و این ایمان راسخ باشد، و این ایمان با بصیرت همراه باشد، و این ایمان و بصیرت با عمل و اقدام همراه باشد؛ این‌ها وقتى روى هم گذاشته شد، نصرت قطعى است.»۱۷
 
پی‌نوشت‌ها:
۱. طرح اندیشه‌ی كلی اسلامی در قرآن، سلسله جلسات استاد سید علی حسینی خامنه‌ای، مشهد مقدس، مسجد امام حسن مجتبی، ص ۱۳۸
۲. نهج‌البلاغه خطبه‌ی ۲۱۶ (نسخه‌ی صبحی صالح)
۳. بیانات در دیدار مردم قم ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
۴. سوره‌ی نساء آیه‌ی ۱۲۲ و سوره‌ی لقمان آیه‌ی ۹
۵. سوره‌ی توبه آیه‌ی ۱۱۱
۶. سوره‌ی یونس آیه‌ی ۴ و سوره‌ی نحل آیه‌ی ۳۸
۷. سوره‌ی یونس آیه‌ی ۱۰۳
۸. سوره‌ی روم آیه‌ی ۴۷
۹. علامه طباطبایی، المیزان فی تفسیر القرآن، ترجمه‌ی موسوى همدانى، ج‌۱۷، ص: ۲۳۹
۱۰. آیت‌الله مكارم شیرازی، تفسیر نمونه، ج‌۱۶، ص: ۴۶۷
۱۱. علامه طباطبایی، المیزان فی تفسیر القرآن، ترجمه‌ی موسوى همدانى، ج ‌۱۶ ص ۲۹۹
۱۲. علامه طباطبایی، المیزان فی تفسیر القرآن، ترجمه‌ی موسوى همدانى، ج‌۱۱، ص: ۳۸۰ ذیل آیه‌ی ۱۱۰ سوره‌ی یوسف: حَتَّى إِذَا اسْتَیْأَسَ الرُّسُلُ وَ ظَنُّوا أَنَّهُمْ قَدْ كُذِبُوا جاءَهُمْ نَصْرُنا... .
۱۳. بیانات در مراسم فارغ‌التحصیلى دانش‌آموختگان ارتش، ۱۳۸۹/۸/۱۹
۱۴. سوره‌ی حج آیه‌ی ۴۰
۱۵. بیانات در دیدار شركت‌كنندگان در همایش آسیب‌‌شناسى انقلاب‌، ۱۳۷۷/۱۲/۱۵
۱۶. بیانات در جمع كثیری از آزادگان، ۱۳۶۹/۶/۲۶
۱۷. بیانات در دیدار مردم قم ۱۳۹۲/۱۰/۱۹






طبقه بندی: اجتماعی، سیاسی،
برچسب ها: شرط تحقق وعده‌های الهی،
[ پنجشنبه 3 بهمن 1392 ] [ 12:11 ق.ظ ] [ شهروندان شهرستان قدس ]
.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره وبلاگ


خود را برای خدمت به اسلام و ملت محروم مهیا كنید. كمر به خدمت بندگان خدا كه خدمت به خداست ببندید.
امام خمینی (ره)

آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب